Освітня
діяльність сьогодні зазнає значних змін, що зумовлено новими вимогами до членів суспільства і зміною освітньої
парадигми. Якщо раніше основною задачею освіти вважалась передача знань, умінь
і навиків учням, то сьогодні перед
освітою виникло складне двоєдине завдання: вона повинна осучаснюватися на
основі новітніх технологій через широке впровадження у навчально-виховний
процес інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), а також – формувати в
молоді риси, необхідні для успішної самореалізації в інформаційному суспільстві
після завершення навчання в школі.
ІКТ
проникають у навчальний процес, сприяють зміні технологічних аспектів навчання.
Використання технологій дистанційного навчання як засобу формування
інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики зумовлено одним із перспективних напрямів
реформування системи освіти України, а саме
застосуванням сучасних комп'ютерних і телекомунікаційних систем у
діяльності закладів освіти, рівень
розробки яких відповідає вимогам світової спільноти.
Майже
5 років потому Олександропільский НВК дав про себе знати в мережі Інтернет,
точкою відліку послужило створення власного шкільного сайту http://alexschool.at.ua/ .Цьому передувало
створення власної загальношкільної бази на платформі локальної мережі класу
ІКТ. З виходом на якісно новий рубіж інформаційних комунікацій, переді мною
постало питання про залучення учнів до зміни методології сучасної освіти. Розвиток
навчання у віртуальному середовищі, брак уваги до цієї проблеми призвів до
того, що учні користуються глобальною
мережею на власний розсуд. Вони взаємодіють в мережі, спілкуються, створюють
товариства за інтересами, але не знайомі з усіма можливостями мережевих сервісів. Моя задача
навчити учнів виявляти та використовувати
можливості освітніх мереж для
підвищення якості навчання та розвитку інформаційної компетентності. Тому на
шкільній сторінці з часом з’явилась нова закладка готуємось
до уроків.
На
перших уроках інформатики розповідаю учням про правила реєстрації в системі UCOZ, наголошуючи про те, пройшовши цю
процедуру вони зможуть і на далі використовувати
свої логіни для входження на будь-який інший сайт , що розроблений на цій
платформі. Маючи тісний зв’язок з Солонянскою шкільною лабораторією нових
інформаційних технологій це надасть їм змогу в подальшому перебігу
навчально-виховного процесу користуватись ресурсами даного порталу. Процес
вивчення предмету значно урізноманітнюється, якщо в ході вивчення нового
матеріалу учням вказується не лише сторінки параграфа підручника, але й
вказується на матеріали, які потрібно опрацювати скориставшись ресурсами
відповідного мережевого ресурсу. Досвід роботи з даного напрямку я презентував на обласному конкурсі
«Вчитель року-2013»в номінації «Інформатика».
З
перших кроків впровадження елементів дистанційного навчання прагну до того, щоб
пасивна позиція учня, як «читача» (споживача інформації) поступово змінювалась
на інтерактивну й персоналізовану позицію «письменника» (коментатора,
співучасника дискурсу, виробника інформації). На перших заняттях обмін
інформацією проходить на рівні перевірки чи отримання завдань за допомогою
електронної пошти. Дистанційне
навчання доповнює очне навчання і впливає на нього більш інтенсивно. Підсилюється продуктивність,
оскільки результатом дистанційного проекту є створення
його учасниками визначеної продукції — текстів, малюнків, досліджень, творчих робіт.
Поступово змінюється роль і місце
основних освітніх компонентів традиційної освіти: цілей, змісту, форм, критеріїв оцінювання
навчання. На урок діти приходь знаючи вже свою оцінку за виконане завдання
(вони отримали результати роботи на свою електронну скриньку). Але при такому
підході можливе і дублювання інформації, адже ніхто не виключає можливості
обміну інформацією між самими респондентами (обмін матеріалами між самими
учнями «ти мені - я тобі», іншими словами - плагіат).
Слідуючи
етапом впровадження дистанційного навчання є перехід на якісно новий щабель - використання сервісів Web 2.0. Мережеві сервіси змінюють звичні стереотипи використання глобальної мережі як у повсякденному
житті, так і у навчально-виховному процесі. Мережа Інтернет перестає бути лише
середовищем передавання інформації і транспортним каналом для постачання знань.
Цей етап відкриває широкі можливості для активної участі учнів у наповненні
мережі матеріалами, обміну своїми навичками й уміннями. Перехід учнів на цей
рівень мережевої спільноти надає нові можливості:
Ø ефективно
впроваджувати інформаційно-комунікаційні технології у навчальний процес;
Ø розширювати
кругозір;
Ø оволодівати
вміннями спілкуватися;
Ø використовуючи
мережу Інтернет організовувати міжособистісну взаємодію;
Ø співпрацювати
у групі;
Ø систематично
підвищувати рівень власної загальнокультурної, інформаційної компетентності.
З
цією метою при подальші своїй роботі пропоную учням зареєструватись на GOOGLE +
, і для початку створити коло друзів, що обмежовується однокласниками
Досвід вказує на доцільність використання
Інтернет-сервісів як засобу дистанційного навчання дляформування інформаційної
компетентності за рахунок накопичення
бази знань роботи з ресурсами мережі та інформаційної бази, доступ до яких є вільним для учнів та вчителя, налагодження
ефективної комунікації, створення тематичної соціальної мережі. Учні залучаються до створення власних сайтів (як
в системі UCOZ так і на платформі GOOGLЕ), де в подальшому контент наповнюватиметься власними
розробками, чи результатами виконаних практичних робіт. Обов’язковою вимогою до оформлення сайту є
наявність посилань на веб-сторінки однокласників. Це дає можливість
відвідати інформаційні ресурси
товаришів та порівняти
власні надбання з роботами
однокласників. Вчитель, в свою чергу, має можливість відслідковувати
зміни чи коригувати роботу учасників групи, розмістивши адреси сайтів та
електронних скриньок на окремій таблиці. Дистанційне навчання цього типу стає
не тільки додатковим до очного, а й частково вносить зміни до нього.
Впровадження
дистанційного навчання не можливе без застосування інформаційно-комп’ютерних
технологій як інструменту, що допомагає розширити можливості як учнів так і вчителя, тому
впровадження і створення та розробка спільних проектів є одним
із приорітетних напрямків в моїй роботі. Тому на слідуючому етапі пропоную
учням почати роботу над спільними документами рисунками, електронними таблицями,
презентаціями та ін.. Це дає змогу відпрацювати роботу в команді, відчути плече
товариша. Чітке дотримання правил, встановлених напочатку роботи, забезпечує
позитивний кінцевий результат, який виливається в таблицю
самооцінки учасників проекту. Процес навчання значно
удосконалюється, оскільки
паралельно із виконанням практичних, лабораторних,
чи інших робіт школярі мають змогу порівнювати свої
результати із результатами своїх товаришів.
Позитивним
результатом роботи можна вважати те що вже декілька років поспіль із
випускників школи набирається кагорта учнів, які пов’язують своє майбутнє з
ІТ-технологіями в різних вищих навчальних закладах Укрїни. Учні
олександропільського НВК показують досить непогані результи на олімпіадах
районного та обласного рівнів.
Джерело: http://alex-solovey.at.ua/Doc/2013-2014/distancine_navchannja-solovej_o.v.doc |