Олександропільська
середня школа
Солонянського району
Дніпропетровської області
( з досвіду роботи
творчої групи
Олександропільської СШ)
Керівник
творчої групи
Соловей О.В.
Січень
2007 р.
Різке зростання
інформаційних потоків та широке впровадження різноманітних інформаційних технологій
практично в усі сфери життєдіяльності людини зумовило структурні, функціональні
й змістові зміни цієї діяльності. Тому сучасне суспільство ставить перед системою
освіти низку нових завдань, пов'язаних з оновленням змісту освіти, розробкою
й впровадженням нових форм навчального процесу, педагогічних технологій і
комп'ютерно орієнтованих засобів навчання
Одним з показників
ефективної роботи навчального закладу є впровадження
інформаційно-комунікативних технологій в навчально-виховний процес. Говорячи про інформаційну культуру
особистості, в даному випадку – вчителя,
слід зауважити, що це ті знання, уміння, навички в галузі інформатики й
інформаційних технологій, що зумовлюють готовність людини до їхнього використання
у своїй загальнокультурній і професійній діяльності. Інформаційна культура
педагога — це інтерактивна якість особистості, що являє собою динамічну систему
гуманістичних ідей, ціннісно-смислових орієнтацій, власних позиції і
властивостей особистості, реалізоване в способах взаємодії, взаємин,
діяльності в інформаційному середовищі її пізнання, а також цілісну готовність
вчителя до творчого освоєння способу життя на інформаційній основі, що виявляється
в специфіці педагогічної діяльності й системі професійних якостей педагога.
З досвіду роботи Олександропільської СШ слідує, що педколектив пройшов всі етапи алгоритму
інформатизації навчально-виховного процесу, який є логічним та практичним для вчителів
різних кваліфікаційних категорій.
Сьогодні використання комп’ютерної
підтримки в усіх галузях діяльності навчального закладу – один з пріоритетних
напрямків роботи Олександропільської СШ. Всі учні мають можливості для
формування навичок роботи з комп’ютером –
це і уроки інформатики (10-11 класи), і курс за вибором «Інформаційні
технології» (5-11 класи), індивідуальні
заняття з основ інформатики в початкових класах, участь учнів у позашкільній
освітній діяльності на прикладі «Інтершколи». Крім того ряд вчителів активно
використовує комп’ютерну підтримку для викладання своїх предметів: історія (Сащук
Л.П., Захарченко Т.М.), англійська мова (Кацевич Н. М.),
географія (Захарченко В. І.) , креслення (Соловей В. В.),
математика (Ковальчук О.І., Соловей О. В.) та ін.
Вже два роки в школі діє творча група вчителів, яка працює
над проблемою впровадження інформаційно-комунікативних технологій в практику
роботи школи та здійснення моніторингу освітнього рівня учнів школи.
Вже створена шкільна моніторингова система якості
навчально-виховного процесу. Звичайно, це вже не велика дивина для окремих шкіл
району попередньо в процесі роботи ми
ознайомились з подібними системами Солонянської СШ №1 та Новопокровської НСШ,
але побачивши лише результат, наша творча група сама розробила робочі етапи
цієї системи. Тепер класному керівникові треба лише занести в комп’ютер табельні дані учнів класу, а програма сама вирахує:
- якість
знань учнів класу по кожному предмету і в цілому по школі;
- рівень
навченості кожного учня та класу;
- кількість
учнів по рівнях навченості по кожному предмету;
-
представить це в цифровому та графічному зображенні тощо.
В Олександропільській СШ діє система директорського
тестування рівня навченості учнів за семестр та за рік. Тестуванню підлягають
всі базові предмети, вчителі готують завдання тестів у відповідності з
програмою. На кінець I семестру ми провели директорське тестування рівня
навченості учнів школи на комп’ютерах по контрольно-діагностична системі
TEST-W. Тестування проходили учні 5-11 класів. Результат тестування дозволив об’єктивно оцінити рівень навченості учнів школи з базових
предметів.
В 2006-2007 н.р. творча група працює над
створенням шкільної моніторингової системи розвитку творчих здібностей учнів,
пов’язуючи її з моніторинговою системою якості навчально-виховного процесу. Це
інформація про зайнятість кожного учня в системі додаткової освіти (гуртки,
секції, курси за вибором, науково-дослідницька робота, олімпіади, конкурси,
позакласні заходи та ін.) та вплив цього фактору на рівень навченості дітей. Це
дозволить, з однієї сторони, полегшити нелегке завдання класного керівника щодо
стимулювання творчої діяльності учнів, з іншої – вийти на новий етап
інформатизації навчально-виховного процесу.
Якісному впровадженню
інформаційно-комунікативних технологій сприяє і той факт, що стало вже за
правило постійно підвищувати інформаційну грамотність вчителі через
впровадження інформаційно-комунікативних технологій в методичну роботу з
педкадрами на засіданнях педагогічних рад, заняттях МО, методичних заняттях
тощо. Наприклад, мали ефективний результат такі інтерактивні методичні заходи з
комп’ютерною підтримкою, як інструктивно-методична нарада з питань організації
науково-дослідницької роботи з учнями, спільне засідання творчої групи та МО
класних керівників по організації роботи педколективу по розвитку
інтелектуальних творчих здібностей учнів в системі додаткової освіти, методичне
заняття для вчителів школи по роботі над науково-методичними проблемами в
2006-2007 н.р., практичне заняття по підготовці вчителів до проведення
директорського тестування рівня навченості учнів зі I
семестр по програмі «Тест-дизайнер» та ін.
Вчителі школи мають
змогу користуватися всіма матеріалами районних семінарів, адже вони збережені
на електронних носіях; педради, методичні заходи , інформаційні наради все
частіше відбуваються в кабінеті інформатики. Поєднані в єдину шкільну мережу
комп’ютери стоять і шкільному методичному кабінеті і в учительській , що
забезпечує індивідуальну роботу вчителів з електронними носіями та
інформаційними програмами.
Отже, ідеї щодо
інноваційної діяльності багато, і ми впевнені, що впровадження інновацій в
навчально-виховний процес є явищем об’єктивним і цікавим, і якщо окремі вчителі не хочуть включатися в
цей процес, то вони автоматично можуть залишитися на узбіччі тих інноваційних
змін, які відбуваються в освіті.
|